Na początku musimy znaleźć odpowiedni warsztat samochodowy, który specjalizuje się w naprawach samochodów hybrydowych, a także dokonać analizy całego pojazdu. Najważniejszą informację, jaką musimy uzyskać jest stan powypadkowy oraz jakie mogą być koszty naprawy.
- Znaleźć odpowiedni warsztat samochodowy.
- Przywrócić napięcie 12V do wszystkich sterowników.
- Zdiagnozować wszystkie sterowniki poprzez skan oprogramowaniem diagnostycznym.
- Inspekcja baterii hybrydowej.
- Rozważyć możliwe opcje naprawcze, w tym nawet regenerację baterii hybrydowej.
Po wypadku można diagnozować auto oprogramowaniem diagnostycznym, które wskaże nam wstępnie, jakie elementy są uszkodzone. Będziemy, wtedy w stanie sprawdzić baterie hybrydową. Niezbędna jest również naprawa zdetonowanej po wypadku klemy 12v.
Ładunki pirotechniczne umieszczone na klemie akumulatora dodatniego, jak i w bezpiecznikach, po wypadku detonują się. Następuje to w momencie, gdy sterownik AirBag aktywuje poduszki powietrzne, napinacze pasów oraz odcina napięcie 12V. Zachodzi wtedy konieczność przywrócenia uszkodzonej części blachy, aby przywrócić napięcie do wszystkich sterowników, aby zdiagnozować auto, bądź nawet naładować do nominalnej wartości baterii hybrydowej HV. Tymczasowo możemy pozwolić sobie na tzw. prowizoryczne połączenie. Jest to niezbędne, aby dowiedzieć się w jakim stanie technicznym znajduje się samochód hybrydowy. Po takich krokach możemy dopiero diagnozować pojazd.
Naprawa systemu hybrydowego HV po wypadku jest kłopotliwa dla mechaników, elektryków czy blacharzy, ze względu na wiele zabezpieczeń systemu. Coraz częściej, trafiają się samochody uszkodzone z wieloma usterkami mechanicznymi, jak
i elektrycznymi. Znalezienie odpowiedniego warsztatu, który ma doświadczenie w tym zakresie napraw jest bardzo uciążliwe
i kłopotliwe. Jednak jest to niezbędne w ocenie uszkodzeń systemu HV, gdyż naprawa może okazać się kosztowniejsza od wartości samego pojazdu…
Zabezpieczenie 12V po detonacji:
(EME) Electrical Machine Electronics
Czym jest Electrical Machine Electronics (EME)?
To urządzenie ma kilka zastosowań w swojej pracy i jest najważniejszym, tuż obok baterii, elementem systemu HV. Electrical Machine Electronics zastępuje alternator w silniku spalinowym. Jakiekolwiek uszkodzenie tego elementu kwalifikuje się do wymiany całego EME. Jest to bowiem część kodowana, która nie podlega jakiejkolwiek naprawie, a cena może sięgnąć nawet 40.000 zł.
(KLE) Convenience Charging Electronics
Sterownik elektroniki komfortoweg ładowania KLE, inaczej przetwornica napięcia prądu AC/DC, może zostać uszkodzona
w przypadku użycia nieodpowiedniej ładowarki lub zwarcia na instalacji elektrycznej. Ten element nie jest, aż tak drogi jak EME. Natomiast w przypadku konieczności wymiany na nowy, koszty mogą wynieść do 10.000 zł.
Baterie hybrydowe
Inspekcja baterii hybrydowej po wypadku jest niezbędna, żeby móc sprawdzić, jaki jest stan wszystkich ogniw. Następnie, jeśli test wypadnie dobrze, konieczne jest naładowanie wszystkich cel baterii do nominalnej wartości, na czas naprawy auta. Jeśli tego nie zrobimy i pozostawimy baterię na minimalnym poziomie naładowania, może to skutkować nieodwracalną degradacją wszystkich ogniw, a wymiana tego elementu może kosztować nawet do 50.000 zł.
Po ukończeniu napraw samochodu hybrydowego po wypadku, może się okazać, że system hybrydowy nie działa poprawnie (brak ładowania baterii 12V). Możemy zauważyć również dodatkowe usterki, podczas składania takiego pojazdu. Mimo tego, że silnik spalinowy pracuje prawidłowo, nie jesteśmy w stanie ładować baterii pokładowych do 14,8V. Warto przed rozpoczęciem jakiejkolwiek naprawy przeprowadzić pełną diagnostykę pojazdu, aby nie okazało się, że wszystkie usterki w samochodzie przekroczą jego wartość.
Kody Błędów | Objaśnienie |
---|---|
930994 | Zacisk bezpieczeństwa akumulatora: Rezystancja za duża |
93099A | Wyłączenie dodatkowego urządzenia rozruchowego ze względów bezpieczeństwa: Opór za duży |
21F148 | Kontrola styku wysokonapięciowego (High Voltage Interlock Loop): Przerwanie |
21F1F6 | Akumulator wysokiego napięcia, styczniki odłączające: wyłączenie pop błędzie |
21F10C | Moduł akumulatora wysoko napięciowego: sygnał wypadku, rozpoznano poważne zdarzenie |
21A005 | Informacja dot. managera trybu awaryjnego: redukcja momentu obrotowego, żądanie EME, poziom 3 |
21A11A | Informacja dot. managera trybu awaryjnego: Dezaktywacja MSA, wzywany do włącznika silnik spalinowy, żądanie EME |
21A50A | Układ rozrusznika,rozrusznik z ziębnikiem: Wielokrotne przekroczenie czasu |
218215 | Dodatkowe urządzenie rozruchowe, ładowarka akumulatora dodatkowego: Przerwanie ładowania wskutek nadmiernej temperatury lub przerwania przewodów |
806034 | Zawór odcinający zbiornik paliwa lub układ zbiornika ciśnieniowego: tryb zabezpieczony |
0316D7 | Moduł akumulatora wysokonapięciowego: błąd kategorii 7, natychmiastowe otwarcie styczników odłączających |
22281C | Power management wysokiego napięcia: układ wysokonapięciowy nie zostaje uruchomiony mimo żądania |
222834 | System zarządzania ładowaniem: komunikat Check-Control 804, ładowanie niemożliwe |
0316D1 | Moduł akumulatora wysokonapięciowego: Błąd kategorii 1 |
0317C5 | Funkcja zabezpieczenia wysokonapięciowego: wyłącznie z powodu sygnału zacisku 30C |
222812 | Power management wysokiego napięcia: wyłączenie układu wysokonapięciowego z powodu silnego zderzenia |
2232A4 | Funkcja zabezpieczenia wysokonapięciowego: wyłączenie z powodu sygnału sprzętu |
D78C00 | Dodatkowe urządzenie rozruchowe, inteligentny czujnik (IBS) dodatkowego akumulatora: magistrala danych LIN, brak komunikacji |
801A4B | SINE: Rozpoznano zbyt niskie napięcie |
E71459 | Sygnał ( ograniczenie momentu obrotowego wału korbowego sprężarki klimatyzacji, 0x1B9) nieprawidłowy, nadajnik DME/DEE/EDME |
1F1B54 | Napięcie sieci pokładowej, napięcie zasilania: nieprawidłowe działanie |
0316D6 | Moduł akumulatora wysokonapięciowego: błąd kategorii 6, nakazanie otwarcia styczników |
0317C4 | Sterownik maszyny elektrycznej, kontrola styku wysokonapięciowego, sygnał zwarcia |
0317D6 | Sterownik maszyny elektrycznej, kontrola styku wysokonapięciowego, sygnał zwarcia |
0317D7 | Sterownik maszyny elektrycznej, kontrola styku wysokonapięciowego, sygnał zwarcia |
0316D7 | Moduł akumulatora wysokonapięciowego: błąd kategorii 7, natychmiastowe otwarcie |
222816 | Power management wysokiego napięcia: kontrola styku wysokonapięciowego |
22281C | Power management wysokiego napięcia: układ wysokonapięciowy nie zostaje uruchomiony |
2228C8 | Dodatkowe urządzenie rozruchowe, dodatkowy akumulator: |
0316D1 | Moduł akumulatora wysokonapięciowego: Błąd kategorii 1 |
0317C5 | Funkcja zabezpieczenia wysokonapięciowego: wyłączenie z powodu sygnału zacisku |
222812 | Power management wysokiego napięcia: wyłączenie układu wysokonapięciowego |
2232A4 | Funkcja zabezpieczenia wysokonapięciowego: wyłączenie z powodu sygnału |
222819 | Power management wysokiego napięcia: niedostateczne zasilenie sieci pokładowej |