Szukaj
Close this search box.

Co warto wiedzieć?

Zalety i (pozorne) wady posiadania samochodu hybrydowego w Polsce
Jako elektromechanicy i auto-elektrycy samochodowi jesteśmy zafascynowani rozwiązaniami stosowanymi w samochodach elektrycznych i samochodowych. Możecie posądzać nas o brak obiektywnego spojrzenia na posiadanie takiego pojazdu. Nasza pozycja na rynku i liczba zadowolonych klientów jednak pozwala nam odrzucić osobiste sympatie i subiektywne opinie na ten temat. Z uwagi na nasze kwalifikacje i znajomość tematu od podszewki możemy pozwolić sobie na całkowicie szczerą opinię. Poniżej skonfrontujemy się z zaletami i wadami hybryd i obalimy pewne mity na ich temat.

Zalety i (pozorne) wady posiadania samochodu hybrydowego w Polsce

Jako elektromechanicy i auto-elektrycy samochodowi jesteśmy zafascynowani rozwiązaniami stosowanymi w samochodach elektrycznych i samochodowych. Możecie posądzać nas o brak obiektywnego spojrzenia na posiadanie takiego pojazdu. Nasza pozycja na rynku i liczba zadowolonych klientów jednak pozwala nam odrzucić osobiste sympatie i subiektywne opinie na ten temat. Z uwagi na nasze kwalifikacje i znajomość tematu od podszewki możemy pozwolić sobie na całkowicie szczerą opinię. Poniżej skonfrontujemy się z zaletami i wadami hybryd i obalimy pewne mity na ich temat.

Zalety Samochodów Hybrydowych

System hybrydowy pozwala optymalizować zużycie paliwa w korkach a wręcz zredukować je do wartości bliskich zeru. Jest to czysta oszczędność. Auta te są wręcz idealne do jazdy do pracy, do odwożenia dzieci do szkoły, pojechania po drodze na zakupy. Przy drodze pełnej postojów i zatrzymywania się, a potem ponownego ruszania do ruchu ulicznego taka niska emisyjność bardzo nam się opłaci.

Podzespół odpowiedzialny za dystrybucję energii w hybrydzie zaprogramowany jest tak by zawsze odzyskiwać energię. Podczas hamowania powstaje zjawisko rekuperacji. Silnik elektryczny działa jak prądnica a zebrana w ten sposób energia elektryczna posłuży dalszej jeździe. Niektóre modele wyposażone są w szyberdachy pełniące funkcję paneli słonecznych, które przetwarzają światło UV w energię, która zasili później takie elementy wyposażenia pojazdu jak system nagłośnienia czy światła w kokpicie.

Notuje się, że samochód napędzany silnikiem elektrycznym emituje hałas mniejszy o nawet kilkadziesiąt decybeli niż auto z silnikiem spalinowym czy napędem diesla. Robi to różnicę w infrastrukturze. Przez uliczny zgiełk zachodzi potrzeba montowania kosztownych okien dźwiękoszczelnych lub ekranów nieprzepuszczających hałasu, które zdecydowanie psują wizualnie krajobraz. Różnice w poziomie szumu są odczuwalne też na pokładzie samochodu. Przyjemniej odbiera się wtedy muzykę z radia czy systemu audio oraz przyjemniej jest zamienić klimatyzację na przewiew otwartym okien wiosenną i letnią porą.

1. Przede wszystkim na zmniejszonym i ekstremalnie ograniczonym użyciu silnika spalinowego, czyli, co za tym idzie spalin i zużycia benzyny. 
2. Na znacznym obniżeniu emisji CO2, czyli dwutlenku węgla oraz w mniejszym stopniu wielu innych szkodliwych gazów do atmosfery.
3. Na aktywnej walce ze zjawiskiem smogu, czyli gęstą ciężką chmurą powstającą przede wszystkim na terenach ukształtowanych w niecki a niosących poważne konsekwencje na naszych dróg oddechowych. Smog blokuje także docieranie światła słonecznego do ziemi powodując zagrożenie dla bioróżnorodności wśród roślin. W śród nich ograniczony porost roślin miododajnych czyli znane z kampanii takich organizacji jak WWF – masowe wymieranie pszczół. 

Rośliny przeprowadzając fotosyntezę produkują tlen, stąd określenie lasów „zielonymi płucami”. Przez gęsty smog te płuca są zdecydowanie mniej wydajne.

Urzędnicy i włodarze miejscy dostrzegli ekologiczny potencjał samochodów hybrydowych i chcąc zachęcić do ich kupowania przygotowali dla kierowców szereg ułatwień. Wśród nich znajdziemy specjalne miejsca parkingowe oraz wstęp na niektóre tereny tylko dla tego rodzaju pojazdów. Być może niedługo hybryd nie będzie dotyczył zakaz parkowania tyłem do bloków i domów mieszkalnych podyktowany komfortem mieszkańców. Wreszcie powiedzmy o dopłatach do zakupu hybryd plug in, które można uzyskać od organów państwowych powiązanych z ministerstwem środowiska. Wraz ze wzrostem popularności aut hybrydowych dopłaty na pewno będą dostępne dla szerszej liczby użytkowników i przestaną być zarezerwowane dla hybryd plug in.

Wady Samochodów Hybrydowych

Faktem jest, że hybrydy wychwalane są przede wszystkim podczas codziennego przemieszczania się po mieście, stąd przez większość ich użytkowania ogromny bagażnik nie znajduje się na liście pierwszych potrzeb. W większości modeli miejsce na przechowywanie bagażu rzeczywiście jest zmniejszone na rzecz dwóch silników – elektrycznego i spalinowego. W rzeczywistości różnica wcale nie jest znacząca i na pewno nie wyklucza hybrydy w charakterze samochodu rodzinnego czy takiego, którym możemy udać się na urlop w góry czy nad morze. W myśl wszechobecnych ruchów takich jak zero waste czy minimalizm, jesteśmy namawiani do zastanowienia się, czy potrzebujemy tych wszystkich przedmiotów wokół siebie. Wierzymy, że po rozwiązania hybrydowe sięgają osoby odchodzące od bezrefleksyjnego konsumpcjonizmu i zrywające z przeładowaniem sensorycznym spowodowanym mnóstwem zbędnych przedmiotów. Z bagażem ograniczonym do niezbędnego minimum i głową otwartą na przeżycia a nie zakupy możemy udać się na wymarzony wypoczynek.

Nie wchodzimy w dyskusję co do tego, że z reguły trzeba dysponować większym budżetem aby kupić samochód hybrydowy jednak wydatek ten zwraca się niedługo po zakupie. Wyższe pierwsze koszty wynikają z tego, że zamiast jednego silnika mamy dwa. Oprócz tego niektóre rozwiązania są do dziś innowacyjne i dość skomplikowane. W pojazdach spalinowych w ogóle nie ma podzespołów odpowiadających za odzyskiwanie energii, za decydowanie, kiedy użyć, którego napędu, żeby było to najbardziej ekonomiczne. Ta różnica w cenie zwróci się podczas eksploatacji, szczególnie tej w mieście, w korkach, w miejscach, gdzie znaki i zasady ruchu drogowego i bezkolizyjnej jazdy wymagają zatrzymywania pojazdu. Dla naprawdę dużego samochodu o dużej mocy spalanie podczas codziennej jazdy wyniesie wartość 3-4 litra benzyny na 100 km.

Nie negujemy faktu, że akumulatory obecne w hybrydzie wpływają na masę pojazdu, ale chciało by się powiedzieć: co z tego? Skoro spalanie przy trudnym ruchu w terenie gęsto zabudowanym to tylko 3-4 litry benzyny na 100 km! Traktujemy ten argument jako dosyć naciągany. 

Wreszcie dwa potencjalne minusy, które jako niezależny warsztat wyposażony w urządzenia diagnostyczne i przygotowujący się stopniowo do wejścia na rynek usług regeneracji baterii możemy praktycznie wyeliminować.

Części są o tyle trudno dostępne czy kosztowne o ile wybierzemy rzadki, mało popularny model. To ma miejsce w przypadku każdego typu auta i umieszczamy to tylko dla zachowania przejrzystości artykułu i naszej działalności. Mamy też w naszym zespole osobę odpowiedzialną za kontakt z zagranicznymi firmami i markami samochodowymi, która ma doświadczenie w sprowadzaniu towarów ekskluzywnych do Polski. 

Naprawa sama w sobie jest droga jeżeli powierzymy ją serwisowi ASO, którego założeniem jest wymiana szwankującej części na nową ponieważ w tym ma interes. Na mapie Polski powstają świetnie wyposażone serwisy elektromechaniczne, które dzięki szkoleniom dla załogi i programom diagnostycznym dedykowanym poszczególnym markom na czas wykonania usługi zamieniają się w punkty serwisowe konkretnych marek. W naszym serwisie cenimy sobie szczerość i bardzo pilnujemy tego, by zachować transparentność i przedstawić klientowi stan faktyczny pojazdu i możliwe opcje naprawy wraz z kosztorysami.

W naszym warunkach atmosferycznych życie baterii rzeczywiście może być krótsze, ale tylko wtedy, gdy jest nieprawidłowo eksploatowana. Warunkami długiej i efektywnej pracy baterii jest nie przeładowywanie jej ani nie rozładowywanie do skrajnie niskich wartości. Oprócz tego, gdy już dojdzie do degradacji baterii przedstawiamy też plan B, w którym nie ma mowy o kupnie nowej baterii. Mowa o regeneracji baterii HV przy dokładnym sprawdzeniu naładowania i rezystancji ogniw i wymianie poszczególnych z nich. Jest to opcja zdecydowanie tańsza jak również nienarażająca środowiska naturalnego na szkody spowodowane utylizacją starej zużytej baterii. 

Podsumowując większość tych rzekomych minusów da się zamienić w plusy przy odpowiednim podejściu a przede wszystkim przy kreatywności mechaników zafascynowanych tą technologią i chcących ją promować. Mamy nadzieję, że niedługo nasze ulice staną się miejscem o wiele przyjaźniejszym, wolnym od hałasu i powietrza niezdatnego do oddychania.

Zobacz również nasze inne wpisy: