Szukaj
Close this search box.

Czy samochody hybrydowe są opłacalne w eksploatacji?

Ekologiczne Hybrydy
Czy zakup samochodu hybrydowego się opłaca? Z różnych stron słyszymy o zaletach i innowacyjności samochodów hybrydowych. Jest to bez wątpienia najbardziej ekologiczny sposób poruszania się autem osobowym.

Co dobre dla planety Ziemi to dobre dla nas ale czy również dla naszego portfela? Znaleźliśmy się w trudnym okresie pod względem zdrowia publicznego, kryzysów osobistych i oczywiście wołającej o pomstę do Nieba ekonomii. Nic dziwnego, że najważniejszym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie czegokolwiek stała się „opłacalność”. Na ten termin składa się stosunek ceny do jakości, ale też wszelkie ukryte koszty, cena, którą zapłacimy za codzienne użytkowanie oraz możliwości naprawy. Wielu kierowców z dużym stażem boi się kosztów eksploatacyjnych związanych z przemieszczaniem się hybrydą. Taki zakup jest powiązany z dużą inwestycją na początek, ale zadowoleni użytkownicy potwierdzają, że inwestycja się zwraca. Jak w każdej dziedzinie przemysłu jest po drodze wiele osób i firm, które chcą na nas zarobić. Znając kilka trików można się od tego uchronić.

Po pierwsze naukowcy i specjaliści z dziedziny auto-moto chwalą tak zwane hybrydy za ich ergonomiczność i możliwość jazdy w trybie bezemisyjnym, którą proponują producenci. Prześcigają się oni w udogodnieniach i coraz wyższych standardach wyposażenia. Ciekawym rozwiązaniem są modele posiadające przeszklony dach bynajmniej w celu zapewnienia pięknych widoków. Takie rozwiązanie stosuje się gdy dach te pełni również rolę panelu słonecznego i zebraną energię przekazuje do podzespołów samochodu. Prąd wytworzony w ten sposób nie da nam co prawda dalekiego zasięgu a wręcz nigdzie na nim nie zajedziemy, posłuży on do napędzenia klimatyzacji czy systemu nagłaśniającego.

Myślę, że coraz popularniejsza staje się świadomość, że ekologiczna hybryda jest oszczędnym wyborem pod względem zasilania, ale co z eksploatacją części? Jeżeli chodzi o te typowo mechaniczne podzespoły to problem istnieje o ile mamy w posiadaniu rzadki model lub samochód popularny raczej za granicą. Jeżeli pochodzi on z salonu marki popularnej w naszym kraju z dostępnością komponentów nie powinno być dużego problemu, można również poszukać ich na aukcjach internetowych od prywatnych użytkowników. Gdy mówimy o naprawie podzespołów odpowiadających na napęd hybrydowy kluczowy jest wybór warsztatu, do którego zwrócimy się po pomoc. Na rynku istnieją autoryzowane serwisy ASO oraz prywatni przedsiębiorcy. Przy wyborze tych pierwszych narażamy się na możliwość nieuczciwego zagrania w naszą stronę a mianowicie zbędnej wymiany części. Serwisantowi w ASO zależy na wymianie części na nową ponieważ jego firma zajmuje się też ich dystrybucją czyli zarabia na nich. Innego, bardziej innowacyjnego oraz kreatywnego podejścia do problemu możemy się spodziewać ze strony niezrzeszonego serwisanta pracującego „na własną rękę”. Koszty naprawy lub w ostateczności wymiany będą niższe o ile oczywiście pracownik warsztatu będzie posiadał niezbędne kwalifikację i nie będzie kolejną nieuczciwą osobą. Żeby uniknąć nieprzyjemności i straty pieniędzy przy jednoczesnym braku poprawy w stanie i funkcjonowaniu pojazd trzeba zapoznać się z ofertą i dokumentami potwierdzającymi szkolenia odbyte przez takiego elektro-mechanika czy auto-elektryka. Jeżeli nie ma nic do ukrycia będzie chętnie pokazywał zdobyte certyfikaty i fachowo wypowiadał się o pojeździe i planowanych naprawach. Uzasadni konieczność wymiany lub da opcje do wyboru do decyzji właściciela. 

To powinno nas uspokoić i pomóc podjąć decyzję o oddaniu auta w odpowiednie ręce. Warto wiedzieć, że zarówno marki samochodów jak i firmy produkujące systemy, urządzenia i programy diagnostyczne organizują płatne szkolenia. Odbycie takiego kursu skutkuje otrzymaniem dyplomu, zaświadczenia o znajomości zagadnień związanych z tą marką. Uczestnik szkolenia opuszcza je z dogłębną wiedzą na temat konkretnych samochodów lub narzędzi. Dodatkowo te same firmy wypuszczają na rynek swoje programy diagnostyczne pasujące do potrzeb samochodów, które wyjechały spod ich ręki. Takim sposobem warsztat na czas przeprowadzanych prac zmienia się w serwis danej marki. Takie warsztaty-kameleony to najbardziej kompleksowe rozwiązanie jeżeli zależy nam na pełnej diagnostyce i bezawaryjnej jeździe przez długi czas. Czym mniej wizyt u mechanika tym mniej pieniędzy zostawionych w jego kasie i mniej straconego czasu a jak wszyscy się zgodzimy – czas to pieniądz.

Zupełnie specjalnym komponentem i zupełnie osobliwą częścią każdej hybrydy jest jej bateria. Technicznie jest to zestaw baterii dających razem napięcie potrzebne do jazdy i funkcjonowania komputera pokładowego oraz wszystkich podzespołów. Producenci powinni uprzedzać o niebezpieczeństwie degradacji takiej baterii przez niewłaściwe użytkowanie. Czynnikami szkodzącymi są przede wszystkim zbyt wysoki lub, przeciwnie, zbyt niski poziom naładowania. Jeżeli o tym wiemy to zrobimy wszystko żeby przedłużyć życie baterii, ale co gdy jest już za późno? 

Wtedy również mamy do wyboru bardzo drogą albo bardziej budżetową opcję. W grę wchodzi oczywiście wymiana baterii na nową, ale wówczas ceny oscylują nawet wokół kilkunastu tysięcy złotych. Alternatywą będzie przeprowadzenie regeneracji baterii czyli wymiana tylko tych ogniw, które nie dają wystarczającej mocy. Taki zabieg ma sens, gdy auto ma na liczniku kilkadziesiąt a nie kilkaset przejechanych kilometrów i kosztuje maksymalnie kilka tysięcy.

Podsumowując, jeśli myślimy przyszłościowo i ekonomicznie powinniśmy koniecznie rozważyć zakup hybrydy zamiast samochodu na benzynę czy takiego z silnikiem diesla. Środowisko, nasze uszy (te auta emitują hałas mniejszy o kilkadziesiąt decybeli) oraz domowy budżet podziękują nam za ten wybór a nasze auto odwdzięczy się wieloma przejechanymi drogami i niezawodnością w różnych sytuacjach.

Zobacz również nasze inne wpisy: